Posted on Geef een reactie

Kosten elektrische auto via privatelease

Afgelopen week was er een bericht van de ANWB dat met name consumenten nog niet erg geïnteresseerd zijn in elektrisch rijden vanwege de hoge aanschaf en de beperkte actieradius (het rijbereik). De overstap naar elektrisch rijden en op waterstof is vanwege het milieu erg belangrijk, daarom besteden we in dit blog aandacht aan de te verwachten kosten van een elektrische auto via privatelease.

Kosten elektrische auto

Bij Autotips.nl kunnen we de actieradius van een auto niet wijzigen, wel hebben we goed zicht op wat een (elektrische) auto kost per maand via privatelease. In onze privateleasevergelijker zitten meerdere elektrische auto’s. In onderstaande tabel hebben we uiteengezet wat deze verschillende modellen kosten per maand:

ModelGeschat rijbereik
Prijs per maand (48/10.000)
Officieel verbruik per 100km
Totale elektriciteitskosten per maand
BMW i3235 kmEUR 61916,1 KWhEUR 40
Hyundai Kona Electric400 kmEUR 59516,0 KWhEUR 40
Smart ForFour electric drive90 kmEUR 30918.6 KWhEUR 47
Nissan Leaf230 kmEUR 42916,5 KWhEUR 41
Hyundai Ioniq195 kmEUR 50714,4 KWhEUR 36
Volkswagen e-Golf190 kmEUR 55816,8 KWhEUR 42

Bronnen: EVdatabase.nl, Flowcharging.nl (tarief EUR 0,30 per KWh), alle genoemde bedragen gelden op 24-12-2018

Kosten benzine auto

Ter vergelijking, een klassieke auto op benzine kost het volgende (let op, het werkelijke verbruik en daarmee de maandelijkse kosten liggen meestal hoger):

ModelGeschat rijbereik Prijs per maand (48/10.000) Officieel verbruik per 100kmKosten brandstof per maand (bij EUR 1,60 per liter)
Volkswagen Golf>600 kmEUR 3654,8 ltr/100kmEUR 64

Conclusie

Uit bovenstaande tabellen blijkt dat elektrische auto’s, zoals verwacht, duurder zijn in het gebruik dan een normale benzineauto en dat het rijbereik soms (zeer) beperkt is. Er zijn echter positieve uitschieters zoals de nieuwe Hyundai Kona electric, terwijl het rijbereik van bijvoorbeeld een Smart ForFour electric drive nauwelijks genoeg is voor een enkeltje naar oma in het weekend. Gelukkig ontwikkelt het rijbereik zich sterk.

Het prijsverschil valt in de praktijk mee. Een e-Golf is circa EUR 200 per maand duurder dan een gewone Golf, dit is (op dit moment) nog de prijs die je betaalt voor een schoner milieu en onafhankelijkheid van dubieuze oliestaten. Zo bezien valt de meerprijs eigenlijk wel mee. Als je er negatief naar kijkt kun je ook concluderen dan een elektrische Golf 50% duurder is dan een gewone uitvoering. Je rijdt dan overigens wel in de auto van de toekomst, die er helaas wel hetzelfde uitziet als de simpele benzine-uitvoering. Overigens wordt het prijsverschil wel kleiner als je meer rijdt, doordat benzine duurder is dan elektriciteit.

Op basis van de statistieken op onze website kunnen we helaas alleen maar bevestigen dat elektrische auto’s voor privatelease nog niet heel populair zijn. Er wordt nog niet veel op onze site gezocht naar elektrische auto’s. Van de populaire modellen, zoals de Kia Rio en Peugeot 108 is bovendien nog geen elektrische versie beschikbaar. Met dit blog willen we inzichtelijk maken wat de meerprijs is voor elektrisch rijden en je uitdagen om voor je volgende auto toch elektrisch te overwegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *