Wanneer is een deelauto goedkoper dan een eigen auto?

Wanneer is een deelauto goedkoper dan een eigen auto? Wij zijn een platform voor autokopers, maar ergens is er een omslagpunt waarbij het kopen van een auto duurder is dan het gebruik van een deelauto. Omdat we willen dat jij de voor jou beste keuze maakt, hebben we een aantal berekeningen gemaakt om te kijken waar het omslagpunt ligt. Bovendien hebben we twee verschillende deelplatformen naast elkaar gezet om te kijken of hier nog veel verschil in zit, dit zijn SnappCar en Greenwheels.

Het verschil tussen SnappCar en Greenwheels is dat SnappCar een platform is, waarbij iedereen met een auto zijn of haar auto via het platform kan verhuren. Hiervoor vraagt SnappCar een vergoeding, in ruil mag je natuurlijk gebruik maken van de website, wordt de verzekering tijdens de verhuur en pechhulp geregeld. Je vindt dan ook een grote verscheidenheid aan deelauto’s, van Fiat 500 tot Tesla Model X, oud en nieuw. Greenwheels heeft een eigen vloot met auto’s. Dit heeft als voordeel dat de auto’s vrij nieuw zijn en de verhuurder professioneel. De modelkeuze is echter beperkt tot een kleine auto, stationwagen en een kleine bestelauto. Beide aanbieders bevinden zich voornamelijk in grote steden, daar is de markt voor deelauto’s immers groter. Greenwheels werkt bovendien intensief samen met NS, hierdoor zijn er bij de meeste treinstations auto’s te vinden die jij kunt huren.

De prijsopbouw bij beide aanbieders is vanwege de hierboven beschreven verschillende insteek anders. Bij Greenwheels sluit je een abonnement af van EUR 0, 10 of 25, betaal je huur per uur of dag en betaal je voor kilometers (inclusief brandstof). SnappCar heeft een dagprijs inclusief 100 kilometer, plus 15% opslag voor het platform, de verzekering en pechhulp. Ook is er een tarief per kilometer, maar brandstof betaal je zelf nog los.

Wat opvalt is dat ondanks de verschillende tariefstructuren, de totaalbedragen bij beide aanbieders elkaar niet veel ontlopen. Bovendien heeft het bedrag aan abonnement dat Greenwheels vraagt niet heel veel invloed op wat je per maand betaalt, op een paar honderd euro per maand maakt EUR 25 immers niet veel uit. Tenzij je echt zelden een auto nodig hebt, ben je al snel beter af met het duurste abonnement.

Heb je drie dagen per maand een auto nodig, waarbij je 120 kilometer rijdt, dan kost je dit ongeveer het volgende per maand:

 

Aantal dagen huur (120 km/dag)Kleine autoGrote auto
3EUR 150 – 200EUR 200 – 250
5EUR 250 – 300EUR 350 – 400
10EUR 500 – 600EUR 700 – 750

 

Is het hiermee goedkoper dan wanneer je een eigen auto koopt of least? Als je tot 10 keer per maand een auto nodig hebt wel. Als je ook nog eens een parkeervergunning nodig hebt of dat het jaren duurt om die aan te vragen, ligt de grens nog wel iets hoger op circa 10 – 12 keer per maand. Het niet hebben van een auto geeft ook geen verplichtingen en als je vaak met het vliegtuig op vakantie staat, dan kost de auto je ook niets. Een eigen auto kost je altijd een paar honderd euro aan vaste kosten. Zie hiervoor ons vorige blog.

Zie onze voorbeeld berekening hier en pas de blauwe waarden aan voor jouw eigen situatie.

Woon je in de stad en wil je zelf jouw auto verhuren via SnappCar? Er is altijd behoefte aan nieuwe huurders, schrijf je daarom in en verdien geld met jouw auto.

Foto – Pixabay.com CCO: link

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *