Verslag Rally des Vosges 2018 met Club Renault Sportives

Verslag Rally des Vosges 2018 met Club Renault Sportives

En route naar vive La France voor de rally des Vosges 2018 met Club Renault Sportives! Na de vorige editie in de Franse Alpen, was de rally dit jaar een stuk dichter bij huis, op ongeveer 7 uur rijden, in de Vogezen. Iets boven Mulhouse en Basel. Bepakt en bezakt, wij hadden namelijk ons tentje mee, verliep de reis voorspoedig (en zonder Pėage!). Een nadeel van laat vertrekken uit Nederland, is dat de aankomst ook laat is. Merel en ik waren de laatste die arriveerden en moesten ons kleine tentje in het donker opzetten. Met de koplampen aan was dit gelukkig zo gepiept en was er nog tijd voor een welverdiend koud drankje, waarbij alle aanwezige clubleden ons als nieuwe leden hartelijk ontvingen. In de ochtend konden we de accomodatie Gites le Creux en omgeving pas echt goed zien en die was prachtig. Gites le Creux is een mooi onderhouden Chambre d’hôtes met kleine camping in de tuin van het Nederlandse echtpaar Marcel en Mechteld, ligt in het dorpje Fresse en is omringd door mooie groene en dicht bebosde heuvels. Dergelijke groene bossen krijgen vast veel water, maar tijdens ons weekend was het prachtig warm weer met een enkele onweersbui in de nacht. Er was nog geen meter gereden, maar eigenlijk kon de trip al niet meer stuk.

Dan het wagenpark, dat was mooi gevarieerd. Van oud tot nieuw, van Alpine, via de Clio V6 tot R26R. Sommigen speciaal per trailer afgeleverd, anderen gewoon 7 uur met open uitlaat over de snelweg en een enkeling kwam zelfs uit Polen over voor dit evenement van het jaar.

Dag 1 – Alternatieve 1000 meren

Vooraf waren de routes voorbereid, waardoor het voor de rest slechts een kwestie was van de kaarten in de TomTom of Google Maps laden. De eerste dag was uitgekozen vanwege de haarspeldbochten en die waren er dan ook genoeg. Wij hebben onze gele R26 nog niet zo lang en konden de auto echt een keer uitlaten, gas – rem, links – rechts en weer door. Geweldig, dit soort routes zijn er niet in Nederland. Alsof het heel normaal is, ontstonden er vanzelf groepen die ongeveer hetzelfde tempo reden.

Dat rijden in Frankrijk is toch iets anders dan in Nederland, bleek uit een foutje in de kaart. Een stukje van de route bestond namelijk uit een landweggetje en was beter geschikt voor de Land Rover – club in plaats van onze lage, snelle Renaults. In Nederland stellen landweggetjes niet zoveel voor en zit je zo weer op gladde asfaltwegen. In Frankrijk zijn dit soort weggetjes toch een stuk lastiger, dus nadat we een stuk stapvoets en heel voorzichtig achter elkaar aan hadden gereden, zat er niets anders op dan omkeren en omrijden.

De dag werd afgesloten met een lokale Franse maaltijd, gevuld speenvarken. Dit was voor ons, die alleen plakjes ham uit de supermarkt kennen, even slikken maar wel erg lekker.

Dag 2 – Les trois ballons 205

De route voor dag 2 liep deels richting de Elzas over hoge bergpassen (van meer dan 1100 meter) en zelfs langs kleine skigebieden. Dat dit een populaire route is, bleek uit de aanwezigheid van andere clubs. Naast onze snelle Renaults, waren er veel Porsches, wielrenners en Harley Davidson-rijders, waarmee we de route deelden en waardoor het ook oppassen was voor tegenliggers. De bergtoppen en vergezichten staan garant voor mooie vergezichten.

Na veel kilometers sturen was het ‘s avonds tijd voor een lekkere verzorgde BBQ.

Dag 3 – du Haute Saone

De route van de laatste dag was compleet anders dan de eerdere 2. Nog wel heuvels, maar nu door het boerenland en langs de korenvelden. Een klein nadeeltje van de zondag in deze regio is dat ook de Fransen weekend hebben, er was geen barretje voor koffie of een broodje te vinden onderweg.

Het mooie aan Frankrijk is dat onze snelle Renaults door velen worden herkend en met een mooie duim worden begroet. Onderweg kwamen we ook nog een lokale Peugeot club met 205 GTI’s, 309 GTI’s en zelfs 405 MI16’s tegen die lekker aan het sturen was.

Aan het einde van de dag werd er op speciaal verzoek nog een korte route gereden met Benjamin, de zoon van Guido.

Slot

Jammer dat de rally maar één keer per jaar georganiseerd wordt, want zowel onze Renaults als de deelnemers hebben zich goed vermaakt. Dit was mede te danken aan de voorbereiding door de organisatie, mooie routes, gezelligheid en onze gastvrouw en -heer. Wij kijken in ieder geval uit naar volgend jaar.

Zelf de routes in de Vosges rijden

Je kunt de routes zelf rijden met bijgevoegde GPX-bestanden, deze kun je laden in jouw navigatiesysteem. In de gpx route van dag 1 zit een foutje. Gek genoeg heeft de itn route dit foutje niet. Op de foto staat een uitleg over de ‘workaround’.

Dank

John, Marcel en Marina voor de routes
Guido voor de organisatie
Marcel en Mechteld voor hun gastvrijheid
Alle deelnemers voor de gezelligheid

N.B. Dit verslag is ook gepubliceerd in het tijdschrift van Club Renault Sportives in juli 2018.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *