Posted on Geef een reactie

Ga je voor zakelijke lease of een eigen auto

zakelijk lease of eigen auto

Een luxeprobleem

Bijna iedereen in de luxe positie met de mogelijkheid voor een zakelijke leaseauto stelt zich af en toe de vraag: ‘kan ik beter een zakelijke lease of een eigen auto rijden?’ Een belangrijke factor in deze afweging is natuurlijk het kostenplaatje: ‘wat kost dat?’ In ons vorige blog hebben we je laten zien hoe je jouw (beoogde) zakelijke leaseauto kunt vergelijken met het beschikbare budget voor een eigen auto of privatelease. Hierbij is ons pleidooi dat indien je een leasevergoeding ontvangt, je naast de leasevergoeding ook de bijtelling die je niet betaalt meetelt in jouw beschikbare budget voor een eigen auto. Als je dat doet, dan ontlopen de kosten voor een dezelfde zakelijke en privateleaseauto elkaar normaal gesproken niet veel. Hoewel kosten een (zeer) belangrijke factor is, is dit niet de enige. Andere belangrijke overwegingen waarover je na kunt denken zijn:

  1. Hoeveel kilometers ga je rijden?
  2. Krijg je een leasevergoeding als je een eigen auto rijdt?
  3. Blijf je nog een tijdje voor dit bedrijf werken?
  4. Wil je nog in het buitenland werken (indien van toepassing)?
  5. Hoe lang loopt het contract?
  6. Kun je een auto kiezen die je leuk vindt?
  7. Vind je onverwacht onderhoud en kosten vervelend?
  8. Wil je graag een nieuwe auto?

Aantal kilometers

Hoeveel kilometers verwacht je per jaar te gaan rijden? Hoe meer je rijdt, hoe aantrekkelijker het wordt om een zakelijke leaseauto te nemen. De afschrijving van de auto is hoger, je hebt meer brandstof en/of elektriciteit nodig en je hebt waarschijnlijk meer onverwacht onderhoud. Veel zakelijke leasecontracten hebben een contractduur, bijvoorbeeld 4 jaar, of maximum kilometerstand, bijvoorbeeld 150.000. Als je als vertegenwoordiger of adviseur 50.000 kilometer per jaar rijdt, zit je na 3 jaar al aan het maximum aantal kilometers. De auto is in dit voorbeeld fors minder waard geworden en het is de vraag of je dit vanuit jouw leasevergoeding met een privéauto bij kunt houden.

In mijn eigen situatie heb ik het aantal kilometers van mijn zakelijke BMW 1-serie verkeerd ingeschat. Uiteindelijk heb ik als adviseur een stuk minder kilometers gereden dan ik vooraf had ingeschat. Bovendien ben ik nog een jaar in het buitenland geweest en heeft mijn auto in de leasepool rondgereden. Uiteindelijk heb ik de BMW 1-serie met slechts 85.000 km na 4 jaar ingeleverd (waarvan 20.000 in de leasepool). Het aantal kilometers blijkt geen exacte wetenschap, ik zat er gewoon naast en als ik dit had geweten, dan had ik waarschijnlijk andere keuzes gemaakt (zoals het niet verkopen van mijn niet zo mooie, maar wel erg fijne BMW 325ti… (zie de foto)). ***veegt een traantje weg***

Veel kilometers: zakelijk lease via de baas

Leasevergoeding

We kunnen in onze blogs lange stukken schrijven over hoe je de leasevergoeding moet vergelijken met een zakelijke leaseauto. Als je geen mogelijkheid hebt voor een leasevergoeding, dan houdt het op. Zonder leasevergoeding blijft bij een eigen auto alleen de bijtelling over die je niet betaald en voor dat budget kun je hoogstwaarschijnlijk alleen een oud barrel rijden. De keuze is dan snel gemaakt.

Geen leasevergoeding: zakelijk lease via de baas

Wel een leasevergoeding: Gelijkspel

Blijf je nog werken bij dit bedrijf?

Veel leaseregelingen bij bedrijven kennen beperkingen indien je een lopend zakelijk leasecontract hebt en je vertrekt bij jouw bedrijf. In mijn situatie gold dat auto’s van voorkeursmerken (b.v. Volkswagen, Renault, Peugeot en BMW) altijd ingeleverd konden worden. De eigen bijdrage (het bedrag boven het leasebudget bij mijn functie) moest volledig worden afgerekend tot het einde van het contract. Dit laatste kan aardig in de papieren lopen, een eigen bijdrage van EUR 100 bruto per maand is geen uitzondering. Een jaar eerder inleveren had mij EUR 1.200 bruto gekost.

Indien de zakelijke leaseauto géén voorkeursmerk was, zoals Alfa Romeo of Mercedes, dan moest je de auto òf het contract overnemen. Indien je in je nieuwe functie ook een vergelijkbare auto ter beschikking krijgt is overnemen (door je nieuwe werkgever) een optie, maar je bent wel beperkt in je keuze voor een nieuwe baan.

Op zoek naar een andere baan: Kort leasecontract of een eigen auto

Werken in het buitenland

Een tijdje werken in het buitenland is voor velen een grote droom. En terecht, het is erg leuk en een waardevolle ervaring. Maar wat zijn je mogelijkheden indien je voor enkele maanden of zelfs jaren naar het buitenland gaat en geen zakelijke auto nodig hebt. Iedere werkgever gaat hier anders mee om. In het ergste geval blijft de zakelijke leaseauto bij jou in Nederland voor de deur staan en betaal je voor een auto die je niet gebruikt. Een eigen auto kost in dit geval alleen wegenbelasting en verzekering of helemaal niets indien je de auto schorst of verkoopt.

Binnen een paar jaar naar het buitenland: Kort (private)leasecontract of een eigen auto

Looptijd contract

Zelf vind ik het wel leuk om regelmatig weer een andere auto te rijden. Gewoon omdat het kan. Hoe lang lopen de zakelijke leasecontracten bij jouw baas? 4 jaar is heel gebruikelijk, 5 of zelfs 6 jaar komen ook voor. Weet jij al wat je over 6 jaar doet? Waar je woont? Waar je werkt? Hoeveel huisdieren of kinderen je hebt? Ik niet.

Contract > 4 jaar: privatelease of een eigen auto

Iets kiezen dat bij je past

Zakelijke leaserijders zijn altijd overgeleverd aan de grillen van de baas én de belastingdienst. Vaak heb je geen volledig vrije keus of wordt het kostbaar indien je buiten de lijntjes kleurt. Allereerst de baas, die bepaalt het leasebeleid en koopt dit in bij een leasemaatschappij. Vaak komt het voor dat de baas voorkeursmerken vaststelt. Dit was in mijn situatie het geval. Bovendien had ik geen vrije kleurenkeuze én gold er een extra eigen (straf)bijdrage indien een auto meer CO2 uitstootte per kilometer dan de vastgestelde norm. Ook werd elektrisch of hybride rijden gestimuleerd met extra leasebudget.

Ten tweede de belastingdienst. De belastingdienst wijzigt regelmatig de bijtellingsregels. De laatste jaren gelukkig niet meer met terugwerkende kracht voor lopende contracten, in dat geval weet je vooraf echt niet meer waar je aan toe bent. Hoewel de verschillende stimuleringsregelingen minder zijn geworden, zijn ze er nog steeds voor volledig elektrische auto’s (lager bijtellingspercentage, geen BPM waardoor je over een lager bedrag bijtelling betaalt). De belastingdienst probeert je hiermee tot een bepaalde keuze te verleiden.

Kun je iets kiezen dat bij je past? Best belangrijk, je zit er immers een aantal jaren aan vast.

Geen interessante zakelijke auto’s: privatelease of een eigen auto

Onverwacht onderhoud

Voor het onderwerp onverwacht onderhoud zijn leaseauto’s, zowel zakelijk als privatelease, de grote winnaars. Onverwacht onderhoud zit in het maandbedrag. Hier wordt je verder niet mee lastig gevallen. Oudere auto’s hebben meer (onverwacht) onderhoud nodig. Vind je dit vervelend? Kies een zakelijke auto of privatelease.

Hekel aan onverwacht onderhoud: zakelijke of privatelease

Nieuwe auto

Hou je van het luxe gevoel en de geur van een nieuwe auto? Wil jij niet op de viezigheid van iemand anders zitten? Ook voor dit onderwerp zijn de zakelijke en privateleaseauto’s de grote winnaars. Rechtstreeks uit de fabriek, met hooguit 10 kilometer op de teller.

Heb je liever een speciale kleur of uitvoering die niet binnen de leaseregeling past of heel erg kostbaar wordt per maand? Koop dan zelf de auto van je dromen, nieuwe of tweedehands.

Een nieuwe auto: zakelijk of privatelease

Conclusie

Het vergelijken tussen een zakelijke leaseauto en een eigen (privatelease)auto gaat verder dan alleen de kosten per maand. Ook de flexibiliteit van de leaseregeling, het aantal kilometers dat je verwacht te rijden en de keuzemogelijkheden binnen de leaseregeling spelen een belangrijke rol in wat voor jou de juiste keuze is. Bepaal wat jouw plannen zijn en kijk vooruit om te bepalen of een zakelijke lease of een eigen (privatelease)auto voor jou de beste keuze is!

Let op, in jouw situatie zijn er misschien nog meer factoren die jouw keuze medebepalen. Dit blog is bedoeld als ‘food for thought’.

Foto: eigen werk (BMW 325ti met M-pakket)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *